Μνημοτεχνική του χώρου

Μνημοτεχνική χώρου ή μέθοδος των θέσεων. Κατάθεση εμπειρίας...



Οι μνημονικές τεχνικές είναι διάφορες συνειδητές ενέργειες που υιοθετεί το άτομο προκειμένου να καταστήσει τη μνημονική του λειτουργία  περισσότερο αποτελεσματική, έτσι ώστε να επιτευχθεί η διατήρηση των πληροφοριών στη μακροπρόθεσμη μνήμη. Ουσιαστικά πρόκειται για τη «μεταμφίεση» των πληροφοριών  με άλλο «ένδυμα», έτσι ώστε να γίνει πιο εύκολη η συγκράτησή τους από το άτομο. Επομένως, οι πληροφορίες μέσω των μνημονικών τεχνικών που περιλαμβάνονται στις εσωτερικές μνημονικές στρατηγικές αποκωδικοποιούνται, οργανώνονται και συγκρατιούνται. Έχοντας, λοιπόν, υπόψη τα παραπάνω προσπάθησα να εφαρμόσω τη μέθοδο των θέσεων ή της  μνημοτεχνικής του χώρου στο μάθημα της ιστορίας, στην ενότητα του Μυκηναϊκού πολιτισμού στο μοναδικό τμήμα της Α΄ γυμνασίου αποτελούμενο από τέσσερα παιδιά στο χωριό Κερασοχώρι του νομού Ευρυτανίας. Στο πρώτο μάθημα αυτής της εβδομάδας προσπάθησα να εξηγήσω στα παιδιά ότι πρόκειται για μια τεχνική που μας βοηθάει να θυμόμαστε πληροφορίες, αφού πρώτα τις συνδέσουμε με οικείους χώρους.
  Επιθυμώντας, λοιπόν, να τους διδάξω από πού αντλούμε πληροφορίες για τον μυκηναϊκό πολιτισμό, κάλεσα τους τέσσερις μαθητές μου να κλείσουν τα μάτια τους και να φανταστούν το εξής: «Φανταστείτε ότι είστε στο σπίτι σας. Στο καναπέ τους σπιτιού σας κάθεται ένας άνθρωπος πολύ σοβαρός, δίπλα στο πορτατίφ έχει αφήσει το ραβδί του. Ονομάζεται  Όμηρος. Γράφει και απαγγέλει συνέχεια κάτι ποιήματα. Εσείς ,κρυφά τον παρακολουθείτε και βλέπετε ότι αυτή τη στιγμή έχει στην άκρη του τραπεζιού δύο πολύστιχα ποιήματα με τους τίτλους «Ιλιάδα» και «Οδύσσεια». Η μέρα είναι ηλιόλουστη. Στρέφετε το βλέμμα έξω από το παράθυρο. Παντού έλατα και στον κήπο σας υπάρχει ένας κηπουρός που σκάβει ακατάπαυστα. Η μαμά σας τον φωνάζει Ερρίκο, εσείς κύριε Σλήμαν. Τον συμπαθείτε πολύ, γιατί είναι έμπειρος στις ανασκαφές , αφού πριν από εσάς είχε πάει στις Μυκήνες και κατόρθωσε να βρει «σκάβοντας» πολλά ευρήματα και έφερε στο φως πολλές γνώσεις που είχε θάψει στο χώμα ο χρόνος. Πολύ άξιος ο κύριος Σλήμαν! Να! Ο κύριος Σλήμαν κάτι πάλι βρήκε. Τρέχοντας έρχεται και σας δίνει κάτι σαν πήλινες επιγραφές που βρήκε τώρα μόλις στο κήπος σας.  Στο δωμάτιο σας βρίσκονται δύο φιλαράκια σας από την Αγγλία, ο Μάικλ Βέντρις και ο Τζων Τσάντγουικ που τους αρέσει πολύ η ιστορία. Μόλις βλέπουν τις πήλινες επιγραφές πέφτουν με τα μούτρα να τις μελετήσουν. Προσπαθούν να «διαβάσουν» μια αλλόκοτη παλιά γραφή από έναν ελληνικό λαό με το όνομα Μυκηναίοι. Μιλούν, γελούν , ανταλλάσσουν απόψεις και σου εξηγούν για αυτή την αλλόκοτη γραφή που ονομάζεται Γραμμική Β΄».  Μετά το πέρας της αφήγησής μου οι μαθητές άνοιξαν τα μάτια τους με ζωγραφισμένα χαμόγελα στα πρόσωπά τους. Μου εξέφρασαν θετικότατα σχόλια φανερά εντυπωσιασμένοι .  Προχώρησα τη διδασκαλία μου σκόπιμα και έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα-ενός εικοσάλεπτου-επέστρεψα στο ερώτημα με την πρόφαση ανακεφαλαίωσης: « Από πού αντλούμε πληροφορίες για το Μυκηναϊκό Πολιτισμό;». Ήταν εντυπωσιακό αυτό που συνέβη. Από τους τέσσερις μαθητές μου, οι τρεις(3) χρησιμοποιώντας δικά τους λόγια απάντησαν στην ερώτηση ανακαλώντας, όπως μου είπαν, την ιστορία που τους περιέγραψα  και επισκεπτόμενοι νοερά το χώρο που τους παρουσίασα νωρίτερα. Απάντησαν ότι οι πηγές άντλησης πληροφοριών για τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό αποτελούν τα ομηρικά έπη, οι ανασκαφές του Ερρίκου Σλήμαν και η αποκρυπτογράφηση των πινακίδων της Γραμμικής Β΄ από τους Μάικλ Βέντρις και Τζων Τσάντγουικ.  Την Παρασκευή, ήταν η δεύτερη ώρα παράδοσης του μαθήματος για αυτή την εβδομάδα. Στα πλαίσια αξιολόγησης και οι τέσσερις μαθητές μου απάντησαν με ευχέρεια στην ερώτηση και μάλιστα εξέφρασαν την επιθυμία να εφαρμόσουμε αυτήν την τεχνική και σήμερα που τους δίδαξα τα δείγματα της μυκηναϊκής αρχιτεκτονικής. Αυτή τη φορά τους παρότρυνα να εργαστούν μόνοι στο σπίτι τους χρησιμοποιώντας τη μνημοτεχνική του χώρου και να μου παρουσιάσουν την προσπάθειά τους στο επόμενο μάθημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: